Sijainti: Kurssit -> Musiikkifysiikka
Päivitetty viimeksi 25.06.2010 kello 01:16

Musiikkifysiikan perusteet

Intro

Ollakseen todellinen ammattilainen täytyy tuntea alansa ilmiöitä ja teoreettisia taustoja jonkin verran enemmän kuin mitä ammatin normaaleissa arkitoimissa on tarpeen. Tämä ei ole ainoastaan toivottavaa vaan useissa tapauksissa myös välttämätöntä.

Tätä eivät aina audioalan harrastajat tai opiskelijat ymmärrä. Oletetaan että ne tiedot ja taidot riittävät, joilla saadaan hyvä soundi aikaiseksi ja keikka tai äänite miksatuksi, eikä esimerkiksi sähköopin, korvan anatomian tai akustiikan perusteita tarvitse juurikaan tuntea. ”Nehän kuuluvat niille laitesuunnittelijoille, lääkäreille ja insinööreille, mä vaan miksaan ja teen hemmetin hyväsoundista jälkeä.”

Tällainen asenne ei ole kuitenkaan kovin terve. Jos tehtäisiin analogia juuri tuohon lääkäriin, esimerkiksi kirurgiin, niin leikkauspöydän ympärillä hääräisi kaveri, joka osaa tietyn operaation etu- ja takaperin ja vaikka silmät kiinni. Rutiinileikkaus onnistuu aina, mutta heti kun jokin asia poikkeaakin opitusta ja tästä peruskaavasta, vain nämä ydinasiat hallitseva lääkäri menee hämilleen eikä pysty improvisoimaan tai muutoin reagoimaan poikkeavaan tilanteeseen. Jos jokin verisuoni ratkeaa tai syntyy harvinainen komplikaatio, lääkäri ei selviäisi tilanteesta. Leikkaus nyt joka tapauksessa epäonnistuisi, ja pahimmassa tapauksessa saattaisi potilaan henki mennä tai ainakin terveys tärveltyä. Ei kiva.

Jotta selviää tällaisista odottamattomista ja jopa harvinaisista poikkeustilanteista, on siis välttämätöntä hallita paljon asioita ja teoriaa sen ydinosaamisen ympäriltä. Ihokirurgiaan erikoistuneen on tunnettava ihmiskehoa huimasti laajemmin kuin vain orvaskeden ja veresnahan verran: on tiedettävä eri kemiallisten yhdisteiden vaikutus vaikkapa verenkiertoon ja aineenvaihduntaan ja niin edelleen.

Äänimiehen maailmassa tämä tarkoittaa, että ei pelkästään hallitse niitä nappeja ja nippeleitä ja saa aikaan loistavaa soundia, vaan tuntee ääntä ja sähköä laajemminkin, jopa niihin liittyviä fysikaalisia ilmiöitä ja laskukaavoja. Lisäksi äänimiehen tulee olla tietoinen niistä ilmiöistä, jotka saattavat johtaa vaaratilanteisiin. Tällä tarkoitan erityisesti sähköturvallisuutta sekä kuulovaurioita.

Ei näitä musiikkifysiikkaan liittyviä asioita siis ihan huvin vuoksi opeteta tai opetella, vaikka ei kaikista asioista olekaan välitöntä ja suoraa hyötyä jokapäiväisessä työssä.